ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΗΤΑ

ΤΟ ΑΙΜΟΣ BLOG ΣΑΣ ΕΥΧΕΤΑΙ ΕΤΟΣ 2022, ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΕΤΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ Ο ΣΗΜΕΡΙΝΟΣ ΕΧΘΡΟΣ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ Η ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ



Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος, είναι να διαγράψεις τη μνήμη του.Να καταστρέψεις τα βιβλία του, την κουλτούρα του, την ιστορία του.Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία, να κατασκευάσει μια νέα παιδεία, να επινοήσει μια νέα ιστορία ...Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός για να αρχίσει αυτό το έθνος να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν.Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα».Δεν είναι κακό να μην αισθάνεται κανείς Έλληνας, όπως και να πιστεύει άκριτα, όπου αυτός θέλει, τόσα δισεκατομμύρια άνθρωποι άλλωστε το κάνουν αυτό, κακό είναι να διαστρεβλώνει την αλήθεια με ανύπαρκτες γνώσεις και ψεύδη! ”Το πολιτικό σύστημα θριαμβεύει επειδή είναι μια ενωμένη μειοψηφία που ενεργεί εναντίον μιας διαιρεμένης πλειοψηφίας.”

Τα κόμματα αντανακλούν κοινωνικές πραγματικότητες και ιδεολογικές αφετηρίες. Και μονάχα όταν η ίδια η κοινωνία τα απορρίψει, περνούν στην Ιστορία.

Τετάρτη 16 Νοεμβρίου 2011


Προγραμματικές δηλώσεις 


χωρίς… πρόγραμμα


Xωρίς να έχουμε αντιληφθεί τι ακριβώς θα κάνει η νέα κυβέρνηση, ποια ακριβώς είναι η αποστολή της, ποιες είναι οι υποχρεώσεις της, πώς θα επιτύχει την εκταμίευση της έκτης δόσης, ποιος είναι ο χρόνος ζωής της, ολοκληρώνεται σήμερα η συζήτηση για την παροχή ψήφου εμπιστοσύνης.




Η τεχνοκρατική αντίληψη που έχει επικρατήσει, δείχνει να περιορίζει το έργο της στην διαδικασία ανταλλαγής ομολόγων με βάση τις αποφάσεις της 27ης Οκτωβρίου και το «κούρεμα» που έφθασε ήδη στο 50%.



Παράλληλα, θα συνεχιστεί η εφαρμογή του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής, με βάση όσα έχουν ήδη ψηφιστεί – και επομένως δεν υπάρχει κάτι (έτσι λέγεται τουλάχιστον επισήμως) άλλο που μένει να ψηφιστεί ως μέτρο λιτότητας.


Με λίγα λόγια – και αν κρίνουμε από την προχθεσινή ομιλία του πρωθυπουργού κ. Παπαδήμου – όλα έχουν συμβεί και το μόνο που απομένει είναι ένα επιτυχημένο κούρεμα.

Παρ’ όλα αυτά, ακούγονται φωνές περί ανάγκης παράτασης της ζωής της κυβέρνησης – χωρίς κανείς να μας λέει ποιο ακριβώς είναι το έργο της.

Και όχι μόνο αυτό. Αυτή τη στιγμή, λίγοι είναι αυτοί που φαίνεται να έχουν αντιληφθεί τι ακριβώς συμβαίνει.

Με πρώτον και καλύτερο τον κ. Παπανδρέου, ο οποίος, μιλώντας χθες στη Βουλή, έκανε και πάλι απολογισμό (θετικό, βεβαίως) του «έργου» της κυβέρνησής του, σε σημείο που να διερωτάται κανείς για ποιον λόγο ακριβώς κατέρρευσε!

Μάλιστα, ενώ η έκτη δόση δεν έχει καν πάρει τον δρόμο για την Ελλάδα, ενώ είναι γνωστό ότι το μπλοκάρισμά της οφείλεται στην εκ μέρους του εξαγγελία του δημοψηφίσματος, ενώ όλοι υποστηρίζουν πως η σημερινή κυβέρνηση δημιουργήθηκε για να ξεμπλοκάρει τα χρήματα, ο πρώην πρωθυπουργός επέμεινε και χθες ότι αυτή ήταν μια… σωστή επιλογή!

Αλλά ούτε αυτό ήταν αρκετό. Ο κ. Παπανδρέου – αφού εγκαταλείφθηκε, χωρίς να την εγκαταλείψει ο ίδιος, η ιδέα περί δημοψηφίσματος – τώρα θέτει θέμα αλλαγής του εκλογικού νόμου!

Οι ψυχαναγκαστικές καταστάσεις συνεχίζονται. Η χώρα έχει άλλη (την ίδια, αλλά πάντως χωρίς τον Γιώργο) κυβέρνηση και ο Παπανδρέου συνεχίζει να... κυβερνά! Συγκαλεί το υπουργικό συμβούλιο των υπουργών του, κάνει επαφές με ξένους ηγέτες, ανακατεύεται στα εθνικά θέματα και... χαράσσει γραμμές, προετοιμαζόμενος προφανώς να επιστρέψει στην πολυθρόνα του υπουργού των Εξωτερικών.

Από την δική του πλευρά, ο νέος πρωθυπουργός αναφέρεται στις επιδόσεις του παρελθόντος, αλλά δεν μας λέει τίποτε το συγκεκριμένο για το μέλλον.


Ένας πέπλος μυστηρίου καλύπτει το μέλλον μας. Καταβάλλεται προσπάθεια να επιβληθεί η εικόνα ενός τεχνοκράτη που γνωρίζει τα πάντα, αλλά τα κρατά για τον εαυτό του, διότι... και να μας εξηγούσε, δεν θα καταλαβαίναμε!

Η χώρα έχει πτωχεύσει, αλλά δεν ακούσαμε αυτές τις μέρες ούτε λέξη για το πώς – συγκεκριμένα και όχι με τις γνωστές πομφόλυγες – θα βρεθεί τρόπος να αποκτήσει έσοδα και να βγει από την δυσκολία.

Το βήμα της Βουλής χρησιμοποιήθηκε επί τρεις ημέρες για εκδηλώσεις ναρκισσισμού και πείσματος.

Όλα εντοπίζονται στην εφαρμογή των αποφάσεων της 27ης Οκτωβρίου, την αποτροπή της χρεοκοπίας και την παραμονή της χώρας στο ευρώ, αλλά ουδείς ασχολείται με την έννοια που έχει πλέον εξελιχθεί σε ανέκδοτο, δηλαδή την ανάπτυξη και την δημιουργία εσόδων.

Μέχρι στιγμής, δεν έχουμε μάθει αν έχει επιτύχει κάτι η Ομάδα Δράσης υπό τον Χορστ Ράιχενμπαχ, πού βρίσκεται το περίφημο «Ευρωπαϊκό Σχέδιο Μάρσαλ», τι απέγινε το fast track, το οποίο ανήγγειλε και πάλι ο νέος πρωθυπουργός.

Τίποτε το συγκεκριμένο δεν ακούσαμε αυτές τις μέρες. Γενικολογίες και αναγνώριση των «θυσιών του ελληνικού λαού». Γενικόλογη και η ανάληψη των ευθυνών.

Αυτό σημαίνει πως μάλλον δε έχουν τίποτε το συγκεκριμένο στο μυαλό τους.

Άλλωστε, μόνο προγραμματικές δηλώσεις μιας νέας κυβέρνησης δεν ήταν αυτές που παρακολουθήσαμε.

Και βέβαια, το μόνιμο ρεφρέν: «Στη δύσκολη περίοδο που διανύει η πατρίδα μας»…

Δηλαδή, πώς την διανύει τη δύσκολη περίοδο; Μόνη της, ξύπνησε ένα πρωί η πατρίδα και είπε να… διανύσει μια δύσκολη περίοδο;

Σήμερα, η νέα κυβέρνηση λαμβάνει ψήφο εμπιστοσύνης.

Από αύριο, ξεκινά ένα έργο που δεν γνωρίζει κανείς. Ούτε οι υπουργοί της, που επειδή στην πλειοψηφία τους είναι οι παλιοί, πέρασαν το τριήμερο δίνοντας συγχαρητήρια στον εαυτό τους!

Ουσιαστικά, πηγαίνουμε και πάλι στο άγνωστο με βάρκα την ελπίδα.

Πάντως, μέχρι στιγμής, παρά την αλλαγή κυβέρνησης, η αξιοπιστία της χώρας δεν δείχνει να έχει αποκατασταθεί.

Διαφορετικά, για ποιο λόγο οι Βρυξέλλες επιμένουν στις έγγραφες και ενυπόγραφες δεσμεύσεις;




Ο Τσετίν φεύγει από το ΠΑΣΟΚ 
για να βάλει το "τουρκικό κόμμα" στην Βουλή!

Την απόφαση του να μην παράσχει ψήφο εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση κατέστησε σαφή, μιλώντας πριν από λίγο στη Βουλή, ο βουλευτής Ξάνθης του ΠΑΣΟΚ, Τσετίν Μάντατζη. Έκπληξη; Όχι. Τουλάχιστον για όλους όσους είναι "πονηρεμένοι" απέναντι στην τουρκική εξωτερική πολιτική, απόλυτος εκφραστής της οποίας είναι ο εν λόγω μουσουλμάνος βουλευτής του ΠΑΣΟΚ.

«Δεν μπορώ να συμπλεύσω χέρι-χέρι με όσους εμποδίζουν και ναρκοθετούν τη σύνθεση της ελληνικής κοινωνίας με την ακροδεξιά ρητορική τους», είπε ο κ. Μάντατζη αν και πρόσθεσε ότι περιβάλλει με επιστοσύνη τον Λούκα Παπαδήμο για τις ικανότητες του.

Ο βουλευτής ανέφερε ότι στο πρόσωπο του πρώην πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου «η μειονότητα είδε έναν ειλικρινή πολιτικό» και αναφέρθηκε σε όλα τα μέτρα που προωθήθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση για τη μειονότητα. Αναφέρθηκε προσωπικά και στον πρόεδρο της ΝΔ Αντώνη Σαμαρά για τον οποίο δήλωσε ότι «με τα λεγόμενα του στο παρελθόν πλήγωσε τη μειονότητα» αν και εξέφρασε την ελπίδα «με το πέρασμα των χρόνων να έχει αποκτήσει ωριμότητα και να έχει προχωρήσει σε άμβλυνση κάποιων ακραίων θέσεων που είχε».

Σε αυτό ακριβώς το σημείο, ο κάθε λογικός άνθρωπος αναρωτιέται: Μα, πως είναι δυνατόν, ο κύριος Μαντατζή να "κρεμάει" με αυτόν τον τρόπο τον Γιώργο Παπανδρέου, σε μία τόσο κρίσιμη στιγμή και τη στιγμή μάλιστα που μέχρι και σήμερα δήλωνε απολύτως ευχαριστημένος από τον μέχρι πρότινος πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου...; Είναι αχάριστος ως προς έναν "ευεργέτη" της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης;

Φυσικά όχι... Απλά, ήρθε η στιγμή, η καταλληλότερη ίσως χρονικά στιγμή, να χωρίσουν οι δρόμοι του Μαντατζή με το ΠΑΣΟΚ. Η πρόσφατη επαναδραστηριοποίηση στη Θράκη του εθνικιστικού φιλοτουρκικού κόμματος "Ισότητας, Ειρήνης και Φιλίας", δημιούργησε και την ανάγκη για την κατά το δυνατόν μέγιστη (διαφημιστικά) εκπροσώπηση των θέσεων της Άγκυρας. Και, εάν το ΠΑΣΟΚ δεν προλάβει να διαγράψει γενικώς τον Μαντατζή, τότε θα δούμε το εθνικιστικό κόμμα "Ισότητας, Ειρήνης και Φιλίας" μέσα στο Ελληνικό Κοινοβούλιο..., και φυσικά τον Τσετίν Μαντατζή αρχηγό του...! Στην χειρότερη περίπτωση, το εθνικιστικό φιλοτουρκικό κόμμα θα έχει σαν αρχηγό έναν "δημοκράτη" μουσουλμάνο πολιτικό που εκδιώχθηκε από το Ελληνικό Κοινοβούλιο λόγω των δημοκρατικών του ευαισθησιών... Είπατε τίποτε; Και είμαστε ακόμη μόνο στην αρχή...


ΕΛΛΗΝΟΡΩΣΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ



Αν η κυβέρνηση κριθεί ως ελληνική κυβέρνηση που επιχειρεί να λύσει τα προβλήματα του ελληνικού λαού και να αναβαθμίσει τη χώρα, άνετα διεκδικεί τις χειρότερες επιδόσεις σε όλη την ελληνική ιστορία. Αν όμως κριθεί ως φορέας καταστροφής των βασικότερων προϋποθέσεων ύπαρξης της Ελλάδας, τότε παίρνει άριστα με τόνο! Δεν υπάρχει τομέας πολιτικής που να μην έχει πλήρως αποδομηθεί.


Η Ρωσία συνιστά το σημαντικότερο δυνητικό αντέρεισμα της Ελλάδας στις εξωτερικές πιέσεις. Αυτή είναι μια πραγματικότητα επιβεβαιωμένη από τέσσερις αιώνες ιστορικής εμπειρίας, έστω κι αν και η Ρωσία, όπως κάθε ξένη δύναμη, ακόμα και η πιο φιλική, δεν πρέπει να εξιδανικεύεται. Είναι μια πραγματικότητα σαφής, από τον καιρό ακόμα του Καποδίστρια και του Κολοκοτρώνη. Δεν είναι τυχαίο ότι πολιτικοί τόσο διαφορετικοί όσο ο Μαρκεζίνης, ο Μακάριος και ο Λυσσαρίδης, οι δύο Καραμανλήδες, ο Ανδρέας Παπανδρέου, ο Τάσσος Παπαδόπουλος, στη Μόσχα στράφηκαν για να στηριχτούν έναντι των δυτικών πιέσεων. Μόνο μια χώρα μέλος του Σ.Α. του ΟΗΕ υποστηρίζει μονίμως τις κυπριακές θέσεις και είναι διατεθειμένη να προσφέρει στην Κύπρο τα όπλα που χρειάζεται: η Ρωσία.

Ακριβώς επειδή η Ρωσία μπορεί να διευρύνει σημαντικά τις δυνατότητες ανεξάρτητης πολιτικής της Αθήνας, μόνιμη και κεντρική επιδίωξη της Βρετανίας, των ΗΠΑ, του Ισραήλ (που θέλει να μας εντάξει σε δική του σφαίρα επιρροής) και της αναδυόμενης υπερδύναμης, που είναι το διεθνές χρηματιστικό κεφάλαιο, είναι η «αποκοπή» της Ελλάδας από τη Μόσχα.

Η άνοδος της κυβέρνησης Παπανδρέου είχε ως αποτέλεσμα να οδηγηθούν στο «σημείο μηδέν» οι ελληνορωσικές σχέσεις, στο χειρότερο σημείο που έχουν βρεθεί εδώ και δεκαετίας, με πιο πρόσφατο παράδειγμα τον σχεδιασμένα περιφρονητικό τρόπο με τον οποίο το Κρεμλίνο ακύρωσε, στο πάρα πέντε, και άνευ αποχρώντος λόγου την επίσκεψη Λαμπρινίδη στη Μόσχα.

‘Ηδη άλλωστε από καιρού, ο Πρωθυπουργός Πούτιν φέρεται, σύμφωνα με άριστα πληροφορημένες πηγές στη ρωσική πρωτεύουσα, να έχει δηλώσει στους στενότερους συνεργάτες του: «Mε τον τρόπο που πολιτεύεται η Ελλάδα σήμερα, μας σπρώχνει αναγκαστικά στην αγκαλιά της Τουρκίας, δεν έχουμε άλλη επιλογή». 

Η ακύρωση της επίσκεψης του κ. Λαμπρινίδη στη ρωσική πρωτεύουσα επιβεβαιώνει ότι η Μόσχα έπαυσε πλέον να τηρεί και τα προσχήματα, σύμφωνα με πεπειραμένους αναλυτές. Κατέληξε στο συμπέρασμα ότι δεν έχει λόγους να διατηρεί μια επίφαση ομαλότητας, αλλά επιθυμεί αντίθετα να δείξει τη δυσφορία της τόσο για το ουσιαστικό πάγωμα των διμερών σχέσεων, όσο και για τον ανοίκειο τρόπο που φέρεται συχνά η Αθήνα, εκ προθέσεως ή όχι. Για πρώτη φορά, κατά τρόπο μάλλον σπάνιο στη ρωσική και σοβιετική διπλωματική παράδοση, η Μόσχα δείχνει επίσης να εισάγει μια διαφοροποίηση ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και τη γενικότερη έννοια της «Eλλάδας», η ιδέα της οποίας έχει σημαντική, πολύ θετική φόρτιση στην ιδεολογία της Ρωσίας εν γένει και του ρωσικού κρατισμού ειδικά.

Μια σειρά ουσιαστικών και συμβολικών πράξεων, έχουν προκαλέσει ιδιαίτερη ψυχρότητα στη Μόσχα έναντι της Αθήνας, για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες. Στη Ρωσία έχουν καταλήξει ότι υπάρχει ένα “αμερικανικό κόμμα” στο ελληνικό πολιτικό σύστημα και το κράτος, πολύ ισχυρότερο από αυτό που αντιμετωπίζουν αίφνης σε χώρες όπως η Ιταλία, η Τουρκία και η Γερμανία, με τις οποίες διατηρούν πολύ στενές σχέσεις. ‘Ετσι, όποτε πάει να γίνει κάτι σπουδαίο μεταξύ Αθήνας και Μόσχας, αρχίζει αμέσως ο πόλεμος εναντίον του και το οδηγεί σε ματαίωση. Αναφέρουν σχετικά τους S300, την προσέγγιση Πούτιν-Καραμανλή, την αγορά ρωσικών θωρακισμένων, το σχέδιο Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, μεταξύ άλλων. 

Μια «αόρατη χειρ» επεμβαίνει κάθε φορά που συμφωνείται κάτι μεταξύ Μόσχας και Αθήνας και ματαιώνει τελικά τα σχέδια. Μετά από έναν αρχικό “αιφνιδιασμό”, δυνάμεις μέσα στο πολιτικό σύστημα ενεργοποιούνται και ανακαλύπτουν όλα τα τρωτά των ελληνορωσικών συμβάσεων και μόνο αυτών. Μπορεί τα γερμανικά υποβρύχια να γέρνουν ή τα αμερικανικά F-16 να μην μπορούν να πολεμήσουν, αφού δεν έχουν σύστημα αυτοπροστασίας, μόνο όμως τα ρωσικά πρότζεκτ γίνονται «φύλλο και φτερό» και ανακαλύπτονται τα κάθε είδους πραγματικά ή φανταστικά τους μειονεκτήματα.

Μερικές φορές μάλιστα η Ελλάδα το πράττει με μειωτικό για τη Ρωσία τρόπο. ‘Όταν η κυβέρνηση Καραμανλή άρχισε να «κάνει νερά» στην υλοποίηση της σύμβασης για τα θωρακισμένα, που η ίδια υπέγραψε ο τότε Υπουργός ‘Αμυνας βρήκε την παγκοσμίως πρωτότυπη μέθοδο να μην βγαίνει στο τηλέφωνο του τότε Ρώσου Πρέσβη και να μην του κλείνει ραντεβού, για να μη βρεθεί σε δύσκολη θέση! Τελικά η σύμβαση ματαιώθηκε από τον επόμενο Υπουργό κ. Βενιζέλο, παρά την επίσημη ρωσική πρόταση να πληρωθούν τα οχήματα με ελληνικά αγροτικά προϊόντα.

Ο νέος Πρέσβης που τοποθετήθηκε στην Αθήνα στις αρχές του 2009 ζήτησε, όπως είθισται στην παγκόσμια πρακτική, να συναντήσει τον αρχηγό της τότε αξιωματικής αντιπολίτευσης κ. Παπανδρέου. Δεν τον είδε ποτέ, συνάντησε τελικά, μετά από πολλούς μήνες τον κ. Δρούτσα. Σε όλες τις χώρες του κόσμου, των ΗΠΑ περιλαμβανομένων, είναι θέμα ελάχιστου χρόνου για τον Πρέσβη της Ρωσίας να συναντήσει όποιον πολιτικό ή κρατικό παράγοντα ζητήσει. Δεν γνωρίζουμε ποιος εισηγήθηκε στον κ. Παπανδρέου μια τέτοια συμπεριφορά, αυτός που τόκανε όμως προφανώς επεδίωκε να τορπιλίσει, με μια ακραία προκλητική πράξη, τις ελληνορωσικές σχέσεις.

Μόνο στην Ελλάδα μπορεί να συμβούν τέτοια πράγματα. Η Ελλάδα ανήκει επίσης στις λίγες χώρες του κόσμου όπου όλο το Υπουργικό Συμβούλιο συνωστίζεται στις εκδηλώσεις της αμερικανικής Πρεσβείας, ενώ η Αστυνομία της χώρας, κυβερνήσεις έρχονται κυβερνήσεις φεύγουν, απαγορεύει την κυκλοφορία και απομακρύνει τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα σε τεράστια απόσταση γύρω από την κατοικία του Πρέσβη, όπως ταιριάζει στους διοικούντες ενός προτεκτοράτου που θέλουν με κάθε τρόπο να επιδεικνύουν τη δουλοπρέπειά τους. Γενικότερα, η όλη κατάσταση στην περιοχή της Πρεσβείας θυμίζει κατεχόμενη πόλη. Την ίδια ώρα ένας Υφυπουργός και μόνον τίμησε δια της παρουσίας του την τελευταία δεξίωση της ρωσικής πρεσβείας για την εθνική της επέτειο. 

Η τοποθέτηση Παπανδρέου εναντίον του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη και ο χαρακτηρισμός των συμφωνιών με τη Ρωσία ως λεόντειων υπέρ αυτής, κατά την προεκλογική περίοδο του 2009, δεν ξεχάστηκε ποτέ στη Μόσχα. Παρά τις μεταγενέστερες διορθωτικές κινήσεις, θεωρήθηκε εχθρική ενέργεια, δηλωτική προθέσεων. Οι Ρώσοι παρακολουθούν επίσης με ιδιαίτερη προσοχή τη σημαίνουσα διαδοχική δραστηριοποίηση του κ. Ρόντος στη Γιουγκοσλαβία, τη Γεωργία, τη Βουλγαρία και την Ουκρανία, όπου έπαιξε βασικό ρόλο στην υπονόμευση των ρωσικών συμφερόντων. Στενός συνεργάτης του ‘Ελληνα Πρωθυπουργού, συνδεόμενος στενά με ισχυρές δυνάμεις του παγκόσμιου κατεστημένου, ο Ρόντος συνυπέγραψε με τον Μπρζεζίνσκι ένα κείμενο που αμφισβήτησε τη σημασία της σοβιετικής νίκης επί του Χίτλερ, ενώ χρησιμοποίησε το όνομα Παπανδρέου για να ανοίξει πολλές πόρτες στη Μέση Ανατολή που, κανονικά, θα του έμεναν ερμητικά κλειστές. Υποστηρικτής του σχεδίου Ανάν, θεωρείται από ορισμένους ο αρχιτέκτονας
σημαντικών πρωτοβουλιών του Παπανδρέου, όπως η «προσέγγιση» με την πιο ακροδεξιά και διεθνώς απομονωμένη κυβέρνηση στην ισραηλινή ιστορία.

Δεν έχει διαφύγει της προσοχής της ρωσικής διπλωματίας και το γεγονός ότι, ενώ καρκινοβατούν οι ελληνορωσικές σχέσεις, αν και εδράζονται σε ένα σημαίνον ιστορικό υπόβαθρο αιώνων, η Αθήνα πήρε πολύ θεαματικές πρωτοβουλίες συγκαλώντας ή προτιθέμενη να συγκαλέσει κοινές συνεδριάσεις Υπουργικών Συμβουλίων με την Τουρκία και το Ισραήλ, και δημιουργώντας ad hoc όργανα συνεργασίας με αυτές τις χώρες, που, εξ αντιδιαστολής, θεωρήθηκαν επίσης ενέργειες που αντανακλούν τις στρατηγικές προτεραιότητες της Αθήνας.

Και στα «ήσσονα» άλλωστε θέματα, μόνο καλά δεν μπορούν να χαρακτηρισθούν τα πράγματα. Η ρωσική Τράπεζα Εξωτερικού Εμπορίου και το Ταμιευτήριο (Σμπερμπάνκ) περιμένουν έξη μήνες την έκδοση άδειας για τη λειτουργία υποκαταστημάτων τους στην Αθήνα. Δικαιολογημένα ή αδικαιολόγητα εμπόδια συναντούν επίσης μία επένδυση του Ρώσου μεγιστάνα Ρομάν Αμπράμοβιτς και δύο επενδύσεις στη Χαλκιδική και την Κρήτη. Τέλος, δεν έγινε τίποτα για τη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Μόσχας που είχε εξαγγελθεί.

Σε μια πολύ κρίσιμη περίοδο για την τύχη της Ελλάδας, η Ρωσία δεν μοιάζει να είναι καν στο «ραντάρ» της Αθήνας και η Αθήνα μοιάζει παραδόξως μάλλον να θέλει να το δείχνει. Η σημερινή κατάσταση θυμίζει έντονα την περίοδο 1989-93. Τότε, βοηθούσης και της πολιτικής αστάθειας στην Αθήνα, η Ρωσία εγκαταλείφθηκε από την ελληνική διπλωματία, που ξύπνησε απότομα μόνο όταν η Μόσχα αναγνώρισε τα Σκόπια. Τότε άρχισαν να τρέχουν στη ρωσική πρωτεύουσα οι ‘Ελληνες Υπουργοί, ήταν όμως πολύ αργά. 
Αντίθετος ο Α. Σαμαράς
για λίστα στις επόμενες εκλογές


Είτε μας αρέσει είτε δεν μας αρέσει η μόνη λύση που έχουμε στη δεδομένη συγκυρία, μπας και γλιτώσουμε ως χώρα, είναι ο Σαμαράς. 

Οι θέσεις του για να βγούμε από το μνημόνιο μία ώρα αρχύτερα είναι κατανοητές και απολύτως λογικές. Το να στηρίζεις έναν πολιτικό για τις θέσεις του δεν πάει να πει ότι είσαι τυφλός οπαδός του. 

Όταν ένας πολιτικός σου δείχνει το όραμα του και το σχέδιο του για την σωτηρία της χώρας, την στιγμή που η κυβέρνηση την ξεπουλάει, τότε νομίζω ότι τα πράγματα είναι απλά. Και είναι αυτονόητο ότι εάν και ο Σαμαράς δεν κάνει αυτά που υπόσχεται, τότε δυστυχώς θα γράψει τις τελευταίες σελίδες της ιστορίας της μεταπολίτευσης ….



Όταν πεθαίνει βασιλίας, μη χαίρεσαι λαουτζίκο. 
Μη λες πως θάν΄ καλύτερος ο νυν από τον τέως 
Πως θάναι το λυκόπουλο καλύτερο απ΄ τον λύκο.
Τότε μονάχα να χαρείς: αν θάναι ο τελευταίος.

Κώστας Βάρναλης

Σαν να μην τρέχει τίποτα



ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΛΕΝ ΝΤΕ ΜΠΕΝΟΥΑ ΣΤΙΣ ΜΥΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΜΠΙΛΝΤΕΜΠΕΡΓΚ



ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΜΕΓΑΛΕΣ ΠΙΡΟΥΕΤΕΣ





« Ισχυρή Ευρώπη »

«Δεν μπορεί πλέον να αγνοηθεί το γεγονός ότι η Ευρώπη, ή μάλλον καλύτερα η ΕΕ, είναι βουτηγμένη βαθειά στην κρίση…Το μεγαλύτερο έλλειμμα της ΕΕ είναι η δραματική αδυναμία ηγεσίας του πολιτικού της κόσμου. Ιδιαίτερα σε καιρούς με τόσες προκλήσεις, η Ευρώπη θα χρειαζόταν μια Κομισιόν, ικανή να επιδείξει ισχύ και όραμα για την ανάπτυξη του 21ου αιώνα... Οι υπερχρεωμένες χώρες της Νομισματικής Ένωσης, δεν χρειάζονται απλώς δάνεια, τα οποία το μόνο που πετυχαίνουν είναι να αυξάνουν το χρέος τους ακόμη περισσότερο. Χρειάζονται κυρίως βοήθεια προκειμένου να δημιουργήσουν ανταγωνιστική οικονομία. Ποιός θα δώσει αυτή τη βοήθεια, αν όχι μια ισχυρή Ευρώπη;» 



Τι σημαίνει όμως «ισχυρή Ευρώπη» και από πού μπορεί να προκύψει; Δεν ξέρουμε αν θα είναι «ισχυρή», διερωτάται όμως κανείς αν θα είναι ευρωπαϊκή μια ‘Ενωση, για τη διοίκηση της Κεντρικής Τράπεζας της οποίας προτείνεται τώρα ο Μάριο Ντράγκι, κατ’ εξοχήν άνθρωπος της Goldman Sachs, ναυαρχίδας του διεθνούς χρηματιστικού κεφαλαίου, άμεσα υπεύθυνου για την παγκόσμια κρίση! Την υποψηφιότητα Ντράγκι στηρίζει πλέον ο Σαρκοζί, που, κάτι με τη Λιβύη, κάτι με τον Ντράγκι, επιχειρεί ίσως να καλοπιάσει ισχυρές διεθνείς/οικονομικές δυνάμεις, στην απέλπιδα προσπάθειά του να κρατηθεί στην Προεδρία της Γαλλίας, την ώρα που ένας άλλος άνθρωπος των διεθνών Τραπεζών, ο Στρως-Καν ετοιμάζεται να ξεκινήσει την πορεία προς τα Ηλύσια.


Αποσυνθετικές φωνές κυριαρχούν στη σημερινή Ευρώπη, είναι όμως πολύ νωρίς να προδικάσει κανείς το αποτέλεσμα. Η κρίση είναι τόσο σοβαρή και βαθειά, ο κίνδυνος οικονομικών, κοινωνικών ή χρηματοπιστωτικών τόσο μεγάλος, που θάταν πολύ επιπόλαιο να κρίνει κανείς από το αρχικό σημείο το αποτέλεσμα. 

Υπάρχουν άλλωστε λίγες, αλλά σοβαρές φωνές, υπέρ μιας ριζικής αλλαγής μοντέλου, της επιστροφής στην ρύθμιση, ενός νέου ευρωπαϊκού προγράμματος επενδύσεων και συνοχής, που να στηρίζεται σε πολύ μεγαλύτερο ευρωπαϊκό προϋπολογισμό, συνοδευόμενο από προστατευτισμό. 

Η ίδια η κρίση θα προσφέρει ίσως τη δυνατότητα σταδιακού μετασχηματισμού αυτής της ζύμωσης σε πολιτική πράξη.

Σύγκλιση Γερμανίας - Ρωσίας:

 μια νέα στρατηγική πραγματικότητα;

Όσο εμείς μένουμε προσηλωμένοι στους στενούς ορίζοντες της οικονομικής κρίσης ή στις παραδοσιακές θεωρήσεις της φοβικής εξωτερικής μας πολιτικής, μια στρατηγική εξέλιξη τεράστιας σημασίας συντελείται στη διεθνή γεωπολιτική σκακιέρα. 

Πρόκειται για τη σταδιακή στρατηγική σύγκλιση Γερμανίας και Ρωσίας, που πιστοποιήθηκε προ ημερών με τον πλέον πανηγυρικό τρόπο, με τα εγκαίνια του αγωγού φυσικού αερίου Nord Stream, που εγγυάται (ή, από άλλη οπτική γωνία, εξαρτά) τον ενεργειακό εφοδιασμό της Ευρώπης και ιδίως της Γερμανίας, από τη Ρωσία.

Ο Nord Stream ενώνει τη ρωσική πόλη Vyborg (130 χλμ βορειοδυτικά της Αγίας Πετρούπολης) με την γερμανική πόλη Greifswald. Κατασκευασμένος κάτω από τη Βαλτική Θάλασσα, έχει μήκος 1.220 km και θα περνά από τις ακτές της Φινλανδίας, Σουηδίας και Δανίας. Έτσι, ο αγωγός θα μεταφέρει σιβηρικό φυσικό αέριο απευθείας από τη Ρωσία στη Γερμανία και από κει στην υπόλοιπη Ευρώπη, παρακάμπτοντας τους προβληματικούς γείτονες της Ρωσίας, όπως η Ουκρανία. Θα μεταφέρει μέχρι και 55δις κυβικά μέτρα φυσικό αέριο ετησίως, αρκετό για παροχή περισσοτέρων από 25 εκατομμυρίων νοικοκυριών.


Ο Nord Stream αποτελεί κοινοπραξία των εταιρειών Gazprom, BASF/Wintershall Holding AG, E.ON Ruhrgas AG και N.V. Nederlandse Gasunie. Η Gazprom ηγείται της κοινοπραξίας με μερίδιο 51%. Την 1η Μαρτίου του 2010, με την παρουσία του γάλλου Nicolas Sarkozy και του ομολόγου του Dmitry Medvedev, GDF Suez και Gazprom υπέγραψαν συμφωνία στο Παρίσι, επισημοποιώντας και τη γαλλική συμμετοχή στο έργο. Ο συνολικός προϋπολογισμός του Nord Stream είναι 7.4 δις ευρώ, που τον καθιστά το έργο με την μεγαλύτερη ιδιωτική χρηματοδότηση όλων των εποχών. 

Η στρατηγική σημασία του γεγονότος καταδεικνύεται και από την παρουσία στα εγκαίνια του ρώσου προέδρου Dmitry Medvedev, της γερμανίδας καγκελαρίου Angela Merkel, του ολλανδού πρωθυπουργού Mark Rutte, του γάλλου πρωθυπουργού François Fillon και του Επιτρόπου της ΕΕ για την ενέργεια Günther Oettinger. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι πρόεδρος της επιτροπής μετόχων της εταιρείας του αγωγού είναι ο πρώην καγκελάριος της Γερμανίας Gerhard Schröder.


Ένας από τους πρώτους που είχαν μιλήσει για τη δυνατότητα στρατηγικής σύγκλισης μεταξύ της Γερμανίας (και της Ευρώπης γενικότερα) και της Ρωσίας ήταν ο μεγάλος - και πρόωρα χαμένος - στοχαστής Παναγιώτης Κονδύλης. Ήδη το 1996, ενώ η Γερμανία διερχόταν ακόμη το σοκ της επανένωσης και πριν αρχίσει η ανόρθωση της Ρωσίας από τον Β. Πούτιν, ο Κονδύλης σε γερμανικό δοκίμιό του ("Europa an der Schwelle des 21. Jahrhunderts", Tumult 22 (1996) 7-21), που δημοσιεύεται μεταφρασμένο στο βιβλίο του "Από τον 20ο στον 21ο αιώνα" (εκδ. Θεμέλιο) έγραφε: 
"Πολιτικοί και επιχειρηματίες, αλλά και παρατηρητές, οι οποίοι αναζητούν σήμερα το ευνοϊκότερο πεδίο εκδιπλώσεως για την Ευρώπη, κατά κανόνα στρέφουν το βλέμμα τους προς την Άπω Ανατολή [...] Όμως η Ευρώπη είναι δυνατόν να διαθέτει εκεί αξιόλογο βάρος μονάχα αν δεν πουλά απλώς τεχνογνωσία, την οποία μπορούν έτσι κι αλλιώς οι ενδιαφερόμενοι να την αγοράσουν [...], αλλά έχει στα χέρια της πλεονεκτήματα, τα οποία αναγνωρίζονται αμέσως ως τέτοια, τόσο σε σχέση με τις δικές της δραστηριότητες όσο και στα μάτια της Άπω Ανατολής. Εννοούμε τη Ρωσσία, και μάλιστα τη Σιβηρία. [...] Μια μακροπρόθεσμη ευρωπαϊκή πολιτική απέναντι στη Ρωσσία οφείλει να προσανατολισθεί σ' αυτές τις γεωπολιτικές προοπτικές. [...] δεν θα υπήρχε κίνδυνος ρωσσικής ηγεμονίας πάνω σε μιαν πλούσια κι ενωμένη Ευρώπη, ικανή να δρα πολιτικά με ενιαίο τρόπο. Μια τέτοια Ευρώπη δεν θα είχε να φοβηθεί τίποτε από την Ρωσσία, ενώ η Ρωσσία θα είχε να ελπίζει τα πάντα από μιαν τέτοια Ευρώπη. Συνάμα, στο πλαίσιο μιας μεγαλεπήβολης γεωπολιτικής αναδιάταξης της Ευρασίας θα λύνονταν από μόνα τους ζητήματα όπως η ρωσσική επιρροή στην Ανατολική Ευρώπη και οι φόβοι των λαών της. Ώστε η μεγάλη πλανητική και κοσμοϊστορική δυνατότητα μιας ενωμένης Ευρώπης θα ήταν η Ευρασία." 

Αυτό που διέβλεψε ο Κονδύλης πριν δεκαπέντε χρόνια φαίνεται πως γίνεται σταδιακά πραγματικότητα, δια της στρατηγικής σύγκλισης της Γερμανίας (της "ατμομηχανής" της Ευρωπαϊκής Ένωσης) και της Ρωσίας, μιας εξέλιξης με μείζονες γεωπολιτικές συνέπειες, που συνεπιφέρει και μια σειρά περιπλοκών. Οι ΗΠΑ είχαν εκφράσει την αντίθεσή τους στο εγχείρημα, τονίζοντας την ανάγκη "διαφοροποίησης" των προμηθευτών ενέργειας της Ευρώπης. Αυτό το επιχείρημα (που χρησιμοποιήθηκε - με σαφώς μεγαλύτερη πειστικότητα...- και κατά της ελληνικής συνεργασίας με τη Ρωσία στους αγωγούς Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης και South Stream), είναι απλώς μια κομψότερη διατύπωση της αμερικανικής στόχευσης, που είναι η αποφυγή της ενεργειακής εξάρτησης της Ευρώπης από τη Ρωσία. Άλλωστε η αποτροπή της στρατηγικής συνεννόησης Γερμανίας και Ρωσίας υπήρξε ανέκαθεν μέγιστη στρατηγική προτεραιότητα των αγγλοσαξονικών ναυτικών υπερδυνάμεων, αρχικά της Αγγλίας και στη συνέχεια των ΗΠΑ, που πέτυχαν σε δύο Παγκοσμίους Πολέμους να έχουν τη Ρωσία στο πλευρό τους κατά της Γερμανίας, αλλά και στον Ψυχρό Πόλεμο να έχουν τη Γερμανία (έστω το σημαντικότερο τμήμα της) στο πλευρό τους στην περίοδο της ανάσχεσης της σοβιετικής Ρωσίας. Η διαφαινόμενη ανατροπή της στρατηγικής αυτής συνεπάγεται σοβαρό γεωπολιτικό πλήγμα για τις ναυτικές δυνάμεις (εν προκειμένω τις ΗΠΑ), καθώς φαίνεται να εκπληρώνεται, ελαφρώς διαφοροποιημένη, η θέση του Μακίντερ για την "παγκόσμια νήσο". Όπως το θέτει ο Κνδύλης, "το θεώρημα του Mackinder για την Ευρασία διατηρεί παντοτε την αξία του. Όμως η θέση ότι όποιος κατέχει τη Γερμανία κατέχει και την Ευρασία είχε νόημα μονάχα σ' έναν ευρωκεντρικό κόσμο. Σ' έναν πλανητικό κόσμο, όπου απλώνεται όλο και περισσότερο η κραταιή σκιά της Κίνας, το κλειδί για την παγκόσμια κυριαρχία θα μπορούσε να είναι ο σιβηρικός και κεντρασιατικός χώρος".

Για την Ελλάδα, μια χώρα που η ιστορική μοίρα της καθορίστηκε επανειλημμένα από τη στρατηγική της θέση, η συντελούμενη εξέλιξη πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο σοβαρού προβληματισμού και ανάλυσης. Η σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας προσδιορίστηκε σε μεγάλο βαθμό από τη στρατηγική σύμπλευση με τις αγγλοσαξονικές θαλασσοκράτειρες δυνάμεις. Σε αυτήν θα μπορούσαν να αποδοθούν, κάπως απλουστευτικά, τόσο οι επιτυχίες του νεοελληνικού κράτους (εδαφική επέκταση εις βάρος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, θέση στο στρατόπεδο των νικητών των δύο Παγκοσμίων Πολέμων και του Ψυχρού Πολέμου), όσο και οι αποτυχίες του (Μικρασιατική Καταστροφή, Κυπριακό, αδυναμία προστασίας ελληνικών μειονοτήτων). Σαφές τμήμα του ρόλου της Ελλάδας στο "δυτικό" στρατόπεδο υπήρξε άλλωστε ανέκαθεν η συμμετοχή της στην παρεμπόδιση της καθόδου της Ρωσίας προς τις θερμές θάλασσες - εξ ου και η σφοδρότατη (και ποικιλότροπη) αμερικανική αντίδραση στους ελληνορωσικούς αγωγούς. Όμως η υποχώρηση της ισχύος των μεγάλων ναυτικών δυνάμεων (της Βρετανίας από δεκαετίες, των ΗΠΑ εφ' εξής) και οι νέες πραγματικότητες που διαμορφώνονται στην Ευρασία θέτουν την Ελλάδα προ του προβληματισμού, κατά πόσον η σύμπλευση με αυτές παραμένει στρατηγικός μονόδρομος ή έστω η ασφαλέστερη στρατηγική επιλογή, ή αν αντιθέτως απαιτείται μια αναθεώρηση της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής. 

Αυτός ο προβληματισμός δεν μπορεί να αναλυθεί εκτενώς εδώ - μόνο να τεθεί. Αλλά κάθε σχετική συζήτηση θα έπρεπε να εκκινεί από σοβαρές εκτιμήσεις για τη μελλοντική διαμόρφωση των παγκόσμιων συσχετισμών ισχύος, και όχι από τα συνηθισμένα αφόρητα κλισέ για τους "φίλους" και τους "εχθρούς" μας. Το γεγονός ότι σε αυτήν τη γεωπολιτική αλλαγή εμπλέκονται, τόσο ένας παραδοσιακός "φίλος" (Ρωσία) όσο και ένας παραδοσιακός "εχθρός" (Γερμανία), ίσως μας βοηθήσει να απαλλαγούμε από κλισέ και συναισθηματισμούς και να εκτιμήσουμε την κατάσταση ψυχρά, με βάση τη μόνη σταθερή που ισχύει στις διεθνείς σχέσεις: τη σύγκλιση συμφερόντων.

Επτά μύθοι για την κρίση του χρέους



Μύθος 1ος: Στάση πληρωμών ή «χρεοκοπία» θα ήταν καταστροφικές για την Ελλάδα.
Μύθος 2ος: Ο στόχος της τρόικας είναι να «σώσει» την Ελλάδα.
Mύθος 3ος: Η κύρια αιτία της κρίσης είναι η διαφθορά των Ελλήνων και του ελληνικού κράτους.
Μύθος 4ος: Αν η ελληνική κυβέρνηση ήταν ικανή, οι στόχοι του Μνημονίου δεν θα αποτύγχαναν.
Μύθος 5ος: Ακολουθώντας τις συνταγές της τρόικας η Ελλάδα θα επιστρέψει στον
δρόμο της ευημερίας.
Μύθος 6ος: Η έξοδος από την Ευρωζώνη θα ήταν το χειρότερο δυνατό αποτέλεσμα.
Μύθος 7ος: Στις διαπραγματεύσεις της με την τρόικα η ελληνική κυβέρνηση έχει πολύ μικρή διαπραγματευτική ισχύ.

Δεν θα καταθέσει στεφάνι στο Πολυτεχνείο η Διαμαντοπούλου

Αρνούμαι να συμμετάσχω σε αυτή τη διαδικασία που συνιστά βαθιά προσβολή της ιστορικής μνήμης και μετατρέπει την ουσία και το νόημα της επετείου του Πολυτεχνείου σε θέαμα βίας και εντυπώσεων.

Αντί στεφάνων οφείλουμε όλοι να καταθέσουμε αυτή την αλήθεια. Έχουμε χρέος να περιφρουρήσουμε το πραγματικό νόημα και το συμβολισμό του Πολυτεχνείου και να απομονώσουμε πολιτικά και ηθικά τις μειοψηφίες, που με τις πράξεις τους υπονομεύουν την έννοια της δημοκρατικής έκφρασης όλων των πολιτών."